måndag 4 juli 2011

Det där med KÄRLEK!


Många runt omkring en verkar ha det lite sisådär i sina förhållanden. I alla fall just för tillfället. Det är tungt. För alla inblandade. Jag hoppas verkligen att allting löser sig på bästa sätt för allihopa. Det som är rätt för det ena paret är ju inte rätt för det andra. Kanske är det just det som gör kriserna så svåra. Man vet inte hur man ska hantera dom, om man ska kämpa vidare eller inte. 
Jag önskar i alla fall allihopa den bästa lyckan. 


Visst har jag och Niklas också haft våra duster - givetvis. Vi har ju i stort sett haft ett år av total kaos. Till stor del på grund av mig. Eller vad fan.. det ÄR på grund av mig!
Jag vet inte vad det har varit med mig, men jag har varit så i obalans i mig själv. Haft lätt att ta åt mig av det negativa och helt glömma bort det som faktiskt varit positivt. Jag har klankat ner på Niklas, jag har klankat ner på familj och jobb - men mest av allt har jag klankat ner på mig själv. 
Och vad gav det mig?    
INGENTING

Så jag började försöka ta tag i problemet. Lånade hem böcker om Mindfulness, böcker om hur man förbättrar sin självkänsla, böcker om hur man vänder på problem och så vidare. Och kanske hjälpte de där böckerna inte mig någonting. Eller så var det just lite läsande som fick mig att få upp ögonen och uppskatta det jag har. 
Jag följer inga bokråd om hur jag ska leva, eller vad jag ska tänka på. Men på något vis har mitt tankesätt ändrats. Kanske är det så enkelt att våren och sommaren kommit med det ljus som behövdes! Vem vet?

Numera skriver jag dock TACKSAMHETS-DAGBOK via min iPhone. 
Varje dag skapar jag en lista över saker som jag är tacksam över. I början skrev jag ner sådana saker som t.ex.

Idag är jag tacksam för...
  • att jag haft tålamod med 2 st alzheimers gubbar på jobb
  • att det bara är ett dygn tills mamma och Frida kommer hit till Stockholm
  • att jag och Niklas varit och sett Hangover II
  • att jag tog mig upp ur sängen imorse
  • att jag tog på mig stödstrumpor imorse, benen känns verkligen piggare nu.

Nu ser listan lite annorlunda ut. Visst finns fortfarande de där konkreta "tacksamhets-punkterna" kvar.. men nu kommer även...


Idag är jag tacksam för...
  • hela midsommarhelgen i Skåne
  • att jag älskar Niklas
  • alla goda skratt under kvällsmaten
  • Ben&Jerry glassen hemma i soffan
  • min egentid

Vem vet om det är mycket tack vare min Tacksamhets-dagbok som jag faktiskt mår bättre. Jag fokuserar inte på det jobbiga och det dåliga - utan på det som är lyckligt och glatt. Det som gör mig glad och tacksam!

Det jag egentligen ville komma fram till idag är att, trots detta tuffa året som gått, så firar jag och Niklas vår 2:årsdag idag! ::3 Det är honom jag har att tacka för det. Han har verkligen varit helt underbar som stått ut med mig trots mina oprovocerade gräl och gråtattacker. Det är han som haft ett ENORMT tålamod och fortsatt att älska mig trots att det många gånger har varit tufft. ::3 Det har inte varit enkelt för någon av oss, men det har verkligen varit värt att hålla fast vid varandra! 


Det har varit värt varenda minut, varenda sekund...



2 kommentarer:

  1. Grattis till 2-årsdagen. Genom att rida ur stormarna kommer man ut starkare på andra sidan. Kram <3

    SvaraRadera
  2. Åh du är så klok min tös. Det är precis rätt tänk du ligger inne med. Det är så lätt att se allt man fattas och allt som är fel, istället för att se på det man faktiskt har och är rätt. Niklas är en underbar klippa och en kanonsvärson. Du är en underbar dotter och jag älskar dig massvis - tonvis - ändlöst mycket.
    Grattis till er 2-årsdag och lycka till med det 3:dje. ;)
    Kram

    SvaraRadera